söndag 27 januari 2013

Birdrace!

Strax före åtta var vi på plats utanför SLU med kikare runt halsen och rejäl matsäck i ryggan. Det kom mycket mer folk än vad jag förväntade mig. Runt 40 bilar och lika många cyklar. Efter förra årets vinnare dragit reglerna (och vi alla skulle synka våra klockor) radade bilarna upp sig i två filer och väntade på startskottet. Det var kallt och mörkt och jag var himla glad över att vi hade bil och inte skulle cykla. Det kändes verkligen att det var en tävling och alla ville vinna. Kaj hade gjort en planering över hur vi skulle åka.

Kaj är bra på att köra bil men också bra på att se fåglar och det är en livsfarlig kombination. "Kaj, du kör av vägen", "Kaj, stanna, alla är inte i bilen".

Mina favoritspaningar blev nog de nio orrarna och den ensamma lilla strömstaren.

Vid första stoppet var vi inte ensamma.

Snabb fika i bilen på väg till nästa stopp.

Göllig!

Över stock och sten.

Jag förde protokollet.

 Holmsunds hamn och j*vlar vad det blåste. Men vi såg en sparvhök!

Lag "Umgåsarna".

 Älven.

Vi hann se 25 olika fågelarter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar