tisdag 13 juli 2010

En grej bara..

Det här med inkvoteringar alltså. Att inte ge människor som förtjänar det ett jobb, bara för att de är män. Eller att låta killar med sämre betyg gå före tjejer in på veterinärlinjen. Och så vidare. Superkorkat. Nästan alla vill ha ett jämställt samhälle (UTOM VISSA IDIOTFEMINISTER SOM TYCKER ATT TJEJER ÄR GREJEN) Men man måste ju inse att tjejer och killar kan vara olika. Och tjejer och tjejer likaså. Olika människor är bra på olika saker. Låt det vara så. Fatta hur det skulle se ut om alla körde på Pippi-ideologin. Tänk om jag skulle börja asfaltera vägar och rädda folk ur brinnande hus. Vadå saknar utbildning? Jag är tjej och ska få göra precis samma sak som Pelle! (Jag vet att det finns kvinnliga brandmän och att det finns killar som varken kan eller vill vara det. Det är just det som är grejen. Vi är inte kön, vi är väl tamefan människor)

Jag tror faktiskt att vårt samhälle skulle vara mycket mer jämställt om det inte vore för allt whinande från skäggiga damer. Att tycka det är okej och till och med asbra som tjej att säga "jag vill ha en kille som kan laga mat" men tycka det borde vara dödsstraff för killar som säger samma sak. Ni kan dra.

Man kan inte rå för vilket kön man har, förstår ni. Att straffa dagens unga killar för att kvinnor inte fick rösträtt förrän år blabla. Smart, verkligen.

Ingen kan förneka att våra kroppar ser olika ut. Inte bara mellan benen. De flesta killar är starkare än de flesta tjejer. Jag hatar män som våldtar. Men om det istället var vi tjejer som var starkare skulle vi våldta männen. På samma sätt som det är vi som trampar på myrorna och inte tvärtom. Känns som vi tjejer tror att det är en tävling och vi har fattat att vi ligger i underläge och nu försöker fulspela och grina för domaren.

Och låt alla ha det förhållandet man vill. Titta inte på Svenska Hollywood-fruar och spy galla. Lär dig fatta att alla är olika. Du kan skaffa precis vilket förhållande du vill (och det kommer du också att göra) men då tycker ajg att det bara är common sense att låta andra få göra som de vill.

Och nu till saken. Den dagen då de här märkliga människorna lägger sig i musiken på festivaler tar jag mitt pick och sticker till månen. De som jobbar med att boka band till festivaler är väldigt måna om att fixa band som är bra och populära. För då säljer de mer biljetter vilket leder till att de får pengar. Om det råkar vara så att de flesta av artisterna är av det manliga könet så är det så. Det är tydligen de som vi gillar mest. De bokar inga band för att jävlas. Vill du seriöst gå på festival där varannat band är framkrystade tjejband, bara för sakens skull? I såna fall är du en idiot och jag vill inte hänga med dig.

Och Gudrun. Sjukt. Att folk låter henne pissa folk i ansiktet på det här viset. Aldrig hört på maken om förnedring. Jag lovar att om det hade varit en rik snubbe som eldat upp några hundratusen hade det blivit ramaskri. DET FINNS FAKTISKT FOLK SOM SVÄLTER! Men nu när det är en kärring är det ok. Tufft! Stå på dig, sister!

*spyr*

5 kommentarer:

  1. DEL 1

    Förlåt för min absurt långa och babbliga kommentar som inte ens fick plats i en kommentar utan fick bli i två. När jag väl börjar kan jag aldrig sluta.

    Asså schmasså, nu vill jag faktiskt kontra här.

    För det första så visar typ all forskning att det inte är så enkelt som att kompetens är kompetens är kompetens, utan att folk i hög grad ser kompetens som de egenskaper de själva besitter. Och jag tror absolut att det funkar så, att vad man ser som kompetens beror på ens bakgrund och tusen olika sociala saker, precis som hur man ser på allting annat också beror på sådana saker. Så vad jag menar är att tex gubbar i bolagsstyrelser kommer tänka "nu ska vi hitta någon som är kompetent" och sen kommer de undermedvetet att tänka på den här kompetensen som på sin egen kompetens, vilket kommer göra att de anställer ännu fler gubbar eftersom de kommer se sig själva i dem. Jag kan i min tur bli så himla arg på att folk inte ser all undermedveten kvotering som sker precis hela tiden och som inte grundar sig på lagar utan på normer. Alltså att folk i maktpositioner kommer kvotera in folk som liknar dem själva på andra maktposter, och att det tillslut kommer sitta ett ganska enhanda gäng i alla styrelser, som kommer hålla varandra om ryggen. Och jag tycker kvotering grundad på normer är ännu värre än lagstadgad kvotering eftersom den sker i det fördolda och det därför blir mycket svårare att se den och sätta sig upp mot den. Det behöver ju heller inte vara så att kvotering går bara åt det hållet att man kvoterar in personer med sämre "kompetens", pga deras kön, det kan ju också vara så att personer med bättre kompetens inte får ett jobb. Typ... hade Barbro varit platsansvarig någonstans och anställt folk så hade hon säkert bara anställt tjejer eftersom hon har fått för sig att tjejer är bättre, oavsett hur skillade killarna var. Och det finns en massa folk som Barbro överallt och jag vet inget bättre sätt att få bukt med dem än genom kvotering. Jag kan tycka att det finns en del kvotering som är knäpp, typ kvotering till utbildning, men det behöver ju inte betyda att all kvotering är dålig.

    Och om Gudrun som eldar pengar, så är jag av den åsikten att det var ett PR-genidrag. Fatta vad mycket pengar alla riksdagspartier lägger ut på sina valkampanjer. Många många många gånger mer än det Gudrun eldade upp. Men det är ingen som klagar på dem. F! har lite pengar och iom det här har de fått fett mycket publicitet för jättelite pengar (i sammanhanget)och lyckats lyfta en viktig fråga (orättvisa löner). Plus att det inte egentligen var deras pengar utan skänkta till dem för just det här ändamålet.

    Det är inte som om du klagar på alla andra pengar som folk kastar bort hela dagarna. Du klagar inte på dina vänner som köper kläder på HM och på så sätt upprätthåller de mönster där I-länderna utnyttjar stackars fabriksarbetare i Bangladesh som jobbar för nada pengar och som ju är den struktur som gör att folk i U-länder svälter från första början. Du klagar inte på folk som inte köper rättvisemärkt och alltså också bidrar till världssvälten. Det är inte som om du klagar på de miljoners miljarder som går åt till reklam. Det är inte som om du klagar på folk som bara är rika i största allmänhet och inte skänker sina pengar till bättre behövande. Du tycker inte att det är att pissa folk i ansiktet att köpa en ferarri. Du tycker inte att det är att pissa folk i ansiktet att lägga pengar på alla de onödiga saker som folk i allmänhet lägger sina pengar på. Jag skänker oftast inte heller mina pengar till svältande barn. Många jag känner skänker inte heller sina pengar till svältande barn utan köper typ... smink och sprit istället.

    SvaraRadera
  2. DEL 2

    Men just när Gudrum Schyman gör något som faktiskt har fått en vettig vekan, som har fått folk att börja debattera och belysa det hon ville, nämligen att kvinnor tjänar nästan 5000 mindre än män i genomsnitt i månaden (vilket inte beror på att män är bättre utan att mäns och kvinnors arbete värderas olika, jobb som kräver lika mycket, där man får ta lika mycket ansvar och som man måste ha pluggat lika länge för att få är sjukt olika mycket betalda beroende på om det är ett yrke som kvinnor ofta brukar välja eller om det är ett mansdominerat yrke.)För folk får lägga hur mycket pengar på bilar och tandkrämsreklam och alkohol och lobbyverksamhet och hundmat och whatever som helst utan att någon bryr sig, men tydligen inte på feminism. Eftersom män har större delen av världens samlade pengar i sina fickor så är det också de som gör av med större delen av dessa pengar. Det är i så himla mycket större utsträckning män som bränner upp pengar här i världen (även om det råkar vara bildligt, men effekten är densamma) än kvinnor, och det blir oftast inga ramaskrin för det. Den här gången var det ju också rika snubbars pengar som Gudrun brände upp, men nu är det mängder av människor som stör sig på det (du tex, varenda person i varje almedalsdebatt där Gudrun var med, tusen bloggare, politiker, osv). Och min åsikt, till skillnad från din, är att det är sjukt knäppt att folk stör sig på det bara för att hon gjorde det öppet och för att belysa en vettig grej, medan ingen stör sig på folk som gör av med pengar på ingenting mer i skymundan. Plus att jag tycker det har kommit en massa vettiga saker ur det, mer än det gör av, låt säga, en halvsidesannons för [insert valfritt annat parti here] i DN, som ju kostar lika mycket. Men det är det ingen som klagar på.
    Tomas Mazetti (som skänkte hälften av de uppeldade pengarna) skrev jättebra om det här på SVT debatt: http://svt.se/2.35188/1.2070514/skank_fp_s_valbudget_till_fattiga_smaflickor?lid=puff_2070750&lpos=rubrik

    Och apropå resten: man får tycka som man vill och man får vara som man vill. Men jag tror inte ett ögonblick på någon fri vilja och att det finns några fria val. Jag är fullkomligt övertygad om att det finns en massa grejer som händer hela livet som bestämmer vem man blir och vad man tycker och vad man gör, och en massa samhällstrukturer och makstrukturer och genusstrukturer och klasstrukturer, och att det är de, snarare än jag själv, som bestämmer var jag hamnar. Och det vill jag inte. Det är också därför jag tycker den stora skillnaden i ”jag vill vara ihop med någon som kan laga mat”-exemplet handlar om att underbygga en norm versus att bryta ned en norm. Jag tror alltså inte att folk i särkilt stor utsträckning får möjlighet att bli precis vem de vill i dagens samhälle, utan att de omedvetet rättar sig efter en massa sociala konstruktioner. Och jag tror att för att bli av med dem så måste man först synliggöra dem och lagstifta om dem politiskt. Jag tycker man kan applicera vänstertanken om klass lika bra på genus. Men istället för att höja skatten för att utjämna klassklyftor inför man andra politiskta åtgärder för att utjämna de genusklyftor som de facto, enligt forskningen finns. Men man får som sagt tycka som man vill, det är bra att folk tycker olika, och tror man inte att det finns ojämlikheter i dagens samhälle och vill och tror man att folk ska och kommer få välja precis hur de vill, så står säkert Folkpartiet där med öppna armar. Och valaffischer för enormt mycket mer pengar än vad Gudrun har bränt upp.

    Puss!

    SvaraRadera
  3. haha! man kan se detta inlägg som ett test om du läser min blogg eller ej. BUSTED! jag är ju en sån som gillar rättvisa och respekterar i allra högsta grad folks olika åsikter (så länge det inte handlar om djur. för blödig) allt detta handlade om att jag läste i tidningen idag att arvikafestivalen ska boka 50% tjejartister och 50% killar. jag nappade inte på den idéen om man säger så. tycker mycket är fjantigt och det där blev enough för mig. jag var upprörd i de minuterna det tog att skriva det där inlägget och kanske tre till.

    jag kan göra en punktlista av din kommentar och ge svar. för vi tycker mycket olika.

    och så får de va'
    tycker ja'

    (avslutar med ett rim för att visa att det inte är dig jag är arg på)

    loves it

    SvaraRadera
  4. fick panik av detta. anledning: när jag läst klart inlägget tänkte jag fan vilken bedrift av mig! att läsa varenda ord och inte fuska som jag brukar. (inte för att jag är ointresserad av vad folk tycker etc. utan för att jag är så jäävla lat!)

    men, sen scrollar jag ner och ser kaks enorma kommentarer och tänkte att jag ger mig inte in i diskussionen, för jag är way för lat för att läsa alla de där orden på en datorskärm.

    i alla fall, haneh, det är ju ett känt faktum att jag är pedant och gnällig när det kommer till (sk.) typiskt kvinnliga sysslor, typ tvätta, städa, diska - husmorsgöra med andra ord. och jag tycker att det är okej. jag _vill_ ju göra allt det där. Jag skulle inte ha något alls emot att vara 70% hemmafru och fixa och dona med allt det där. (dock tänker jag dumpa ungarna på dagis när de kommer till...) Det har ju pågått en husmors-debatt eller vad folk kallar det ett tag nu, och många av de bloggar jag följer som gillar hela vintage-grejen och livsstilen de hade då, har varit fasligt uppröra över det hela.

    liksom, om jag tycker om att sy, baka, sticka, dansa, tvätta, stryka - skall jag inte få göra det då bara för att några tycker att det anses som att man framhåller ett förlegat hemmafru-ideal? Det är som du säger, tänk om jag inte vill veta hur datorn fungerar på insidan, eller hur man häller spolarvätska i bilen?

    Låt mä pyssla ifred och tvinga mig inte få olja på mina klänningar för sjutton!

    (hihi vad roligt det är ändå att babbla på om sånt här! puss babe och grattis igen!)

    SvaraRadera
  5. och just det, festivalgrejen... kill me now. allvarligt? pinsamt.

    SvaraRadera