torsdag 10 september 2015

Gagnef style!

Då var det dags igen för att slå två flugor i en smäll. Jag och Hassan skulle till Gagnef för att hälsa på en gamla amigo, men jag kunde inte motstå att stanna vid "RASTA & FYNDA" som låg intill den besjungna Rastastugan (se här Peter Carlsson & blå grodorna sjunga om den).

Eftersom jag egentligen hade ett annat syfte med min resa längs Dalarnas inland hade jag inte tid att stanna mer än tio minuter. Med både tidspress och kontantbrist blev det inte lika många fynd som "RASTA & FYNDA" hade potential till. 

Dock kom jag mig för att ta kort på vissa saker. Så jag börjar med att visa det jag inte köpte:



En burk! I samma modell och märke som jag fyndade i föregående inlägg. Detta motiv var lite gölligare, men tråkigare och den var inte alls i lika fint skick som den jag köpte. En annan skillnad var också att denna kostade 10 gånger så mycket som min, hehe.

En annan sak det fanns gott om i denna loppis var Gröna Anna. Jag har under ett par år samlat på mig ett stash med Gröna Anna, som jag har som vardagsporslin. Jag vet att det är många som avskyr detta porslin, men jag älskar det.


Jag älskar kvallen på porslinet, formen på kaffekopparna, djupet i de djupa tallrikarna osv. Det mesta är perfekt! Dock har jag inte så många kaffekoppar, vissa har åkt i golvet (men det är ju det som är meningen med vardagsporslin, att det ska användas!) Här såldes kopp + fat för 60:- vilket är väl okej, men pga den tidigare nämnda tids- och kontantbrist, blev Anna bortprioriterad.

Det sista jag dokumenterade var något som jag i efterhand känner att jag borde köpt. Det är så spännande och väcker både funderingar och fantasier.


Detta lilla fotografi i en fin liten ram. Vem är detta? Vem har tagit bilden? Vilket var syftet? Varför har hon en orimlig och oproportionell stor handske på sig? Allt detta för 50 pix. Ångrar mig!

Let's move on till det jag faktiskt köpte. Jag får lite magknip när jag tänker på hur jag stressade igenom den superstora och superproppade lokalen. Det fanns mer att fynda än det jag fick med mig.

Dock är jag mycket nöjd över dessa tre:


Dels eftersom jag länge suktat efter Rörstrands Svala, men de ligger ofta kring 50-100:- styck och ofta i lite halvtaskigt skick. Därför blev jag mycket glad över att hitta dessa TRE FÖR 60 SPÄNN. 


Två av dem är helt utan nagg och den tredje har en liten nagg i kanten. Med tanke på att dessa bara producerades mellan 1897 och 1907. Dessa tre finingar blir därmed mitt äldsta porslin!

Titta bara på den fina stämpeln på baksidan:


Det andra, och sista jag köpte, var inte något superspännande men det var ett så bra pris så jag kunde inte låta bli. Ett uppläggningsfat av fina Gröna Anna.


Det var lite missfärgat men annars i bra skick! Jag har ju den inställningen att jag hellre köper på mig om det är billigt och byter ut det när jag kommer över något bättre. Eftersom detta bara kostade 30:- tycker jag att det var värt. Hemma i Umeå har vi inget bra stort fat, så det kommer komma bra till användning!

Väl framme hos amigon i Gagnef skymtade jag något som fick mig att dra efter andan. Riktigt gamla muminmuggar!


Denna heter Blå och var en av de fyra första ever, som kom ut 1990 och fanns till försäljning till 1996. 


Och denna heter Mörkrosa och kom, tillsammans med tre andra, ut året efter och fanns till försäljning 1991-1999.

Riktiga dyrgripar med andra ord!! Jag blev glad bara av att få se dom irl. Och glad över att se min gamle amigo, såklart.

Tack å hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar