torsdag 25 november 2010

Frankrike

Tack Ödet, för att du försökte, men nu är jag ändå här.

Så här:
1. Internet pajade helt plötsligt på söndagkvällen. Och jag hade ju såklart varken checkat in online, skrivit ut biljetterna eller tittat upp adress till Hostelet osv = Panik. Men jag gick upp till byn och lånade internet och fixade biljetterna. Haneh 1, Ödet 0.

2. När jag väl kom till flyplatsen i Rom och hade checkat in väskan och hittat till rätt gate - kom aldrig planet. Gaten skulle stänga 11:25 och vi skulle lyfta 11:55. Klockan blir efter tolv och inget hände. Ingen sa något och det stod ingenting på skärmarna. Eftersom jag var trött och mitt hjärta var trasigt orkade jag inte bry mig. Jag satte mig ner på golvet och tänkte på chirre och dirre. Men 12:40 stannade en buss utanför gaten och jag hoppade in i den. Och tur var det, för den skjutsade mig till ett flygplan. Haneh 2, Ödet 0.

Strax efter två landade jag i Frankrike, ett par mil utanför Marseille. Då insåg jag plötsligt att jag var helt oförberedd på Frankrike. "Eh funkar euro här eller?" "Är det någon tidsskillnad?" "Hur säger man hej på franska?" Och kallt var det. Men jag lyckades ta en buss in till Marseille och hitta till mitt hostel.

Marseille är vackert och har tydligen 300 soldagar per år. Men det hindrar inte mig från att vara måttligt imponerad. Det finns inga vettiga restauranger, ingen är snäll, jag förstår ingenting, det blåser och är allmänt oparty. Men tack vare baskern, som jag dragit långt ner över öronen, har jag smält in ganska bra.

Igår träffade jag Beke (tre månader sen sist!) och två av hennes kompisar. Vi åkte till Le Dome och såg Arcade Fire (fem månader sen sist!) De var som vanligt superbra. Det som var mindre bra var att tunnelbanan var stängd efter konserten. Men jag liftade tillbaka till centrum och Beke och hennes vänner lyckades lifta hela vägen tillbaka till deras stad.

Det är min tredje och sista dag här nu. Om en timme ska jag försöka ta mig till Aix en Provence, där Beke bor. Där ska jag vara i två nätter sedan ska jag och Beke åka till Paris över helgen och på tisdag flyger jag till Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar