lördag 20 juni 2009

Min mamma tycker i alla fall att det ska bli väldigt kul att se

Tidigt på fredagsmorgon hoppade jag och Beke på bussen mot Smögen och lämnade ett regnigt Göteborg bakom oss.


Bussutsikt

Efter att ha avnjutit varsin stor tallrik med strips och tillhörande glassbägare med kebabsås lämnade vi skärgården och forstatte mot vårt mål. Skärkäll.


Här stod vi och funderade länge

Men så blev vi upplockade av en röd bil och vips var vi framme.


Skärkäll (ena sidan)

Alla husen var s j u k a och vi skulle givetvis bo i det sjukaste. Eller i alla fall det mest svåråtkomliga.


Vårt hem över helgen

Huset bestod av ett rum med ett loft. Konstnärerna har själva byggt sina hus. De e stabilt, påstod Dr Alban och de höll med.


Ena halvan av huset


Andra halvan

Det fanns lite el i stugan, men inget rinnande vatten. Skärkäll har ett gemensamt dass.


Här var jag fyra gånger

Jag och Beke fick alltså tillslut vårt långbord och det mesta av det andra från listan.


Lägg märke till ribbstolen

Medan jag och Beke drack vin tillverkade de andra ungdomarna en midsommarstång.


Och farbror Melker inspekterade

Sedan började, till vår stora förtjusning, de vanliga midsommartraditionerna.


Ett varv runt byn

Vi skålade med hemmagjord fläderchampagne (9% hävdade de) och dansade alla vanliga danserna plus några till.


Raketen


I väntan på potatisen

Sedan var det dags för två av punkterna på vår lista: Sill och potäter och snapsvisor.


That's how you do it in Skärkäll

Efter mat och efterrätt fortsatte vi pimpla vin med de äldre.


Det var gött

Sedan fick någon för oss att klättra upp på ett berg.


Tydligen bodde det folk där också

Vi hittade ett halvfärdigt flaskhus.



Tillslut var jag blev alldeles matt av all den kreativitet och alla ambitionerna som låg i luften (och på grund av allt vin som skvalpade i magen) så efter att jag tagit detta kort la jag mig på en klippa och dog.

Dagen efter gick vi upp på ett annat berg, eller kanske bara en annan del av samma berg. Där la jag mig ner och dog igen. Eftersom det verkligen var asjobbigt och klättra upp.


Du kan klicka på bilderna så får du se dem större, mamma

Och idag åkte vi hem till Göteborg. Gött att vara hemma.

1 kommentar: